معماری
خانه / اهل بیت (ع) / امام مهدی (عج) / ظهور امام زمان عج

ظهور امام زمان عج

ظهور امام زمان عج

در این مقاله به طور تفضیلی در حوزه ظهور امام زمان عج و مسایل مربوط به آن خواهیم پرداخت .

با آنکه قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر ما در همه زمانهاست ، اما مى توان گفت پیشگوئى هاى پیامبر از سرنوشت بشر و تحولات گوناگون اسلام در مسیر تاریخ ، و خبر از مجد و عظمت و پیروزى دوباره اسلام در جهان ، از معجزه هاى دیگر آن پیامبر عظیم الشأن است .

 امام زمان

در احادیثى که ” صحابه پیامبر ” ، ” تابعین ” ، نویسندگان ” صحاح ” و ” دایره المعارف هاى حدیثى “ ( ” صحابه پیامبر ” معمولا به افرادى گفته مى شود که موفق به درک محضر رسول خدا در زمان حیات آن حضرت شده اند . و ” تابعین ” به افرادى گفته مى شود که سخنان پیامبر خدا را از صحابه شنیده و خود موفق به درک او نشده اند .

” صحاح ” یعنى دو کتاب معروف بخارى و مسلم و صحاح سته یا کتب سته به کتابهاى حدیثى اهل سنت گفته مى شود که نزد دانشمندان اهل سنت از اعتبار و صحت بالائى برخوردار است و ” دایره المعارفهاى حدیثى ” شامل کتابهاى حدیثى مفصلى است که احادیث پیامبر خدا را جمع آورى کرده اند . مترجم )

 مذاهب مختلف اسلامى از رسول خدا ( صلى الله علیه وآله ) نقل کرده اند ، هیچ فرقى میان ” عصر ظهور اسلام ” و ” عصر ظهور امام زمان عج ” گذاشته نشده  است ، در این احادیث که به ” احادیث بشارت نبوى ” معروف است ، به ظهور مهدى موعود مژده داده شده و تعداد آنها بالغ بر صدها حدیث است و چنانچه احادیث امامان معصوم را بر آنان اضافه کنیم ، تعداد احادیث بشارت نبوى به هزاران حدیث خواهد رسید . چرا که ائمه هدى آنچه براى ما نقل مى کنند از رسول خدا بیان مى کنند . بر پایه احادیث ، منطقه عمومى ظهور حضرت ، شامل کشورهاى یمن ، حجاز ، ایران ، عراق ، منطقه شام و فلسطین ، مصر و مغرب عربى است .

سیمایى که این احادیث از اوضاع جهان و اوضاع منطقه ظهور امام زمان عج در آن دوران ارائه مى کنند سیمائى کلى ست که بسیارى از حوادث بزرگ را همراه با جزئیات آن در کنار نام اشخاص و مکان ها بیان نموده و من تلاش کرده ام تا تصویر شفاف دوران ظهور را به شکل دقیق و بهم پیوسته از میان احادیث ، استخراج و در دسترس عموم مسلمانان قرار دهم .

ابتدا ، نگاهى به فضاى عمومى عصر ظهور امام زمان عج مى افکنیم : احادیث ما بیانگر آن است که ظهور حضرت مهدى ( علیه السلام ) پس از یک رشته حوادث مقدماتى منطقه اى و بین المللى از شهر مکه آغاز خواهد شد . در سطح منطقه ظهور ، ابتدا دو دولت هوادار آن حضرت در ایران و یمن تشکیل مى گردد . یاوران ایرانى حضرت ، دولت خود را سالها قبل از ظهور برپا مى کنند و پس از قرار گرفتن در یک جنگ طولانى ، آنرا با پیروزى به پایان مى برند . اندکى قبل از ظهور ، در بین ایرانیان دو شخصیت برجسته بر مسند قدرت تکیه مى زنند ، یکى مردى خراسانى ست که در قالب یک چهره سیاسى و دیگرى شخصى به نام شعیب فرزند صالح که در قالب یک چهره نظامى بروز مى کنند .

ایرانیان به رهبرى آنان ، نقش مهمى در حرکتهاى ظهور امام زمان عج برعهده مى گیرند .

و اما یاران یمنى حضرت ، نهضت خود را تنها چند ماه قبل از ظهور امام زمان عج آغاز مى کنند . به نظر مى رسد که یمنى ها علاوه بر آماده کردن مقدمات ظهور ، در حوادث آن روز حجاز که با خلأ سیاسى روبرو خواهد بود ایفاى نقش خواهند کرد .

عبدالله آخرین پادشاه حجاز


در حجاز ، پادشاهى به نام عبدالله که از خاندان معروف آن سرزمین است ، به قتل مى رسد ، او آخرین پادشاه سرزمین حجاز خواهد بود . در پى این حادثه بر سر جانشینى او اختلافات فراوانى ایجاد مى شود . این اختلافها به خلأ سیاسى در منطقه حجاز منتهى گشته و تا ظهور امام زمان عج ادامه مى یابد : ” آنگاه که عبدالله بمیرد ، مردم در انتخاب جانشین او به توافق نرسند ، اختلاف ها آغاز شود و این اختلاف به خواست خداوند ، تا ظهور مولایتان تداوم یابد .

بطورى که دوران سلطنتهاى طولانى به پایان رسد و عمر حکومت حاکمان به چند ماه و چند روز کاهش یابد . ابو بصیر مى گوید : عرض کردم : آیا این دوران طولانى خواهد بود ؟ فرمود : هرگز . ” پس از قتل عبدالله ، اختلافها به درگیرى میان قبائل حجاز تبدیل مى گردد : ” از نشانه هاى ظهور امام زمان عج ، حادثه اى است که بین مکه و مدینه رخ مى دهد . به امام عرض کردم حادثه چیست ؟ فرمود : بر اثر تعصبهاى قبیله اى ، میان مکه و مدینه فلانى پانزده نفر از سران قبیله فلان را خواهد کشت ” .

ظهور امام زمان عج
ظهور امام زمان عج


در حدیثى از عبدالرحمان بن سیابه آمده است : ” امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : چگونه خواهید بود روزگارى که شما را نه دسترسى به امامى هدایتگر باشد و نه دانشى روشنگر . در حالى که گروهى از شما از گروه دیگر متنفر و گریزانید . در آن آزمایش خوبان و مخلصان از دیگران شناخته شوند . جنگ و اختلاف بالا گیرد بطورى که قدرت ، در آغاز روز به دست کسى افتد و در پایان همان روز از او گرفته شده و به قتل رسد (  الامامه والتبصره ص ۱۳۰ ) ” .
در همین حال نشانه هاى ظهور امام زمان عج آشکار مى گردد و شاید بزرگترین نشانه ، همان نداى آسمانى است که به نام حضرت در روز بیست و سوم ماه رمضان به گوش جهانیان مى رسد .

سیف پسر عمیره چنین مى گوید : ” نزد منصور ( خلیفه عباسى ) بودم . او بى مقدمه خطاب به من گفت : اى سیف بن عمیره ، به یقین منادى از آسمان ندا خواهد داد و نام مردى از فرزندان ابو طالب را خواهد خواند . گفتم : اى امیرالمؤمنین جانم فداى شما باد ! آیا به این سخن ایمان دارید ؟

گفت : آرى ، سوگند به کسى که جانم در دست اوست ، این همان چیزى است که به گوش خود شنیده ام . گفتم : اى امیر مؤمنان ، این حدیث را پیش از این نشنیده بودم . گفت : اى سیف ، آنچه شنیدى حق است . وقتى آن حادثه به وقوع پیوندد ، نخستین کسانى که نداى  آسمانى را پاسخ دهند مائیم ، چرا که آن ندا ، مردى از عموزادگان ما را مى طلبد !


گفتم : مردى از فرزندان فاطمه ( علیها السلام ) ؟ گفت : آرى اى سیف . اگر این سخن را از محمد بن على ( امام محمد باقر ( علیه السلام ) ) نشنیده بودم ، اگر تمام مردم روى زمین هم برایم نقل مى کردند ، نمى پذیرفتم . اما گوینده این خبر ، محمد بن على است ” با این نداى آسمانى ، حضرت ارتباط با برخى از یاران خود را آغاز مى کند و پس از آن ، در همه جاى عالم سخن از ” مهدى موعود ” بر زبانها جارى مى گردد . سینه ها مالامال از مهر و محبت او مى شود . دشمنان از ظهور امام زمان عج بیمناک و جستجو براى دستیابى به آن وجود مبارک را آغاز مى کنند .

سفیانی در ظهور امام زمان عج


میان مردم شایع مى شود که او در شهر مدینه است . حکومت حجاز یا نیروهاى خارجى ، از سپاه سفیانى که در سوریه مستقر است یارى مى طلبد تا شاید بتواند بر اوضاع داخلى مسلط شده وجنگهاى قبیله اى حجاز را پایان دهد . سپاهیان سفیانى وارد مدینه مى شوند . آنها هر مرد هاشمى را که مظنون به نظر برسد دستگیر و زندانى و بسیارى از آنان و هوادارانشان را به قتل مى رسانند .

بر اساس روایت حماد ، در این حوادث ، سفیانى ، لشکر ویژه اى را براى تعقیب و بازداشت فرزندان زهرا ( علیها السلام ) گسیل مى کند . این لشکر تمامى فرزندان آل محمد را شناسائى و روانه زندان کرده و به کوچک و بزرگ آنان ترحم نمى کند .

امام زمان
امام زمان

مردى بدست این لشکر ویژه کشته مى شود ، اما حضرت به همراه شخصى به نام منصور ، نگران و هراسان – همچون خروج موسى هنگام تعقیب فرعونیان – از مدینه خارج مى گردند ، لشکر ویژه سفیانى در تعقیب آنان به تلاش خود ادامه مى دهد . اما حضرت به سلامت وارد مکه مى شود .


در شهر مکه حضرت فعالیت خود را بار دیگر آغاز وارتباطات گسترده اى با یاران خود برقرار مى کند تا آنکه شب دهم محرم فرا مى رسد . شامگاهان پس از نماز عشا ، نهضت مقدس آن حضرت از حرم شریف و از کنار بیت الله الحرام با صدور بیانیه اى براى اهالى مکه آغاز مى گردد . بلافاصله ، دشمنان حضرت براى نابودى او وارد عمل مى شوند .

اما یاران مهدى ( عج ) پیرامونش حلقه زده و بشدت از او محافظت مى کنند . پس از ساعاتى ، یاران حضرت بر مسجد و بر شهر مکه مسلط مى شوند . صبح روز دهم محرم ، حضرت با صدور بیانیه اى به زبانهاى مختلف مردم عالم ، جهانیان را به یارى خود دعوت مى کند . او در این پیام اعلام مى کند که مدتى در شهر مکه مى ماند تا معجزه اى که جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفى ( صلى الله علیه وآله ) وعده داده عملى گردد .

معجزه اى که طى آن لشکرى از دشمنان حضرت که به تعقیب او پرداخته و براى مقابله با وى رهسپار مکه هستند ناگهان ناپدید مى شوند گوئى که زمین دهان گشوده و همه را یکجا بلعیده است !

دیرى نمى پاید که این معجزه عملى مى گردد و سپاه سفیانى که از مدینه بسوى مکه در حرکت است ، ناپدید مى شود ! ” سپاه سفیانى چون به بیابانهاى مدینه رسد خداوند ناپدیدشان سازد و این حادثه همان است که در کلام خداوند آمده است : اى کاش مى دیدى که آنان وحشت زده اند و راه گریزى ( برایشان ) نیست و از جایى نزدیک گرفته شوند ( سبأ / ۵۱ ) ” .


هنگامى که آنان به بیابان برسند ، ناپدید گردند . کسانى که پیشاپیش رفته اند ، باز گردند تا از ماجرا باخبر شوند اما خود نیز به همان سرنوشت گرفتار شوند و آنانکه در پشت لشکر مى آیند ، خود را به محل حادثه رسانند و آنان نیز به سرنوشت محتوم دیگران بپیوندند ( مسند احمد : ۶ / ۲۸۷ ) . “


پس از این معجزه ، حضرت با سپاهى بیش از ده هزار نفر رهسپار مدینه مى شود و پس از نبردى کوتاه با نیروهاى دشمن ، شهر را آزاد مى کند . با آزادى دو حرم شریف ( مکه و مدینه ) آزادى سرزمین حجاز و کنترل آن به پایان مى رسد ، حضرت از مدینه به سوى عراق روان مى گردد . در این مسیر سپاه ایرانیان و مردم آن دیار به رهبرى مرد خراسانى و شعیب بن صالح به امام ( علیه السلام ) پیوسته و با آن حضرت بیعت مى کنند .

امام به سرزمین عراق وارد مى شود . ابتدا اوضاع داخلى را سامان مى بخشد . سپس گروههاى باقیمانده از لشکر سفیانى را شکست داده و شورشیان متفرقى را که در گوشه و کنار تلاش هاى بى ثمرى علیه امام دارند ، سرکوب مى کند . آنگاه عراق را به عنوان مرکز حکومت و شهر کوفه را پایتخت آن قرار مى دهد .

با این اقدام حضرت ، کشورهاى یمن ، حجاز ، ایران ، عراق و دولتهاى خلیج ، یکپارچه تحت فرماندهى و رهبرى آن وجود مبارک قرار مى گیرد . بر اساس برخى روایتها پس از فتح عراق ، نخستین جنگ حضرت با ترک ها خواهد بود : ” اولین پرچمى که براى جنگ برافراشته شود ، جهت مقابله با ترکان است که به شکست آنان منتهى گردد (  معجم أحادیث الإمام المهدی : ۱ / ۳۲۸ ) . “


ترک در احادیث ما به تمام ساکنان مشرق زمین گفته شده است ، از این رو ممکن است منظور از این گروه ترکهاى عثمانى یا حتى روسها باشند . سپس ، حضرت سپاه بزرگ و مجهز خود را آماده کرده و به سوى قدس شریف حرکت مى کند . سفیانى که هنوز در دمشق مستقر است ، در برابر حضرت موضع مى گیرد . سپاه امام در نزدیک دمشق در منطقه اى به نام ” مرج عذراء ” فرود مى آید .

سرانجام حضرت و سفیانى وارد گفتگو مى شوند . اما با توجه به حمایتهاى گسترده مردم شام از حضرت ، سفیانى از موقعیت ضعیفى برخوردار است به طورى که سفیانى بر اساس بعضى روایتها آماده واگذارى قدرت به حضرت مى گردد ، ولى گروهى از یهودیان و رومیان که از حامیان پشت پرده سفیانى اند به همراه معاونانش وى را سرزنش کرده و از این تصمیم برحذر مى دارند .

سرانجام سفیانى با بسیج تمام نیروهاى خود و حامیانش وارد نبردى سنگین و بزرگ با حضرت مى گردند . نبردى که جبهه ساحلى آن از عکّا در فلسطین تا انطاکیه در ترکیه و جبهه داخلى آن از طبریه تا دمشق و قدس امتداد مى یابد . اما در این نبرد ، خداوند ، دشمنان حضرت را به خشم و غضب خود گرفتار و آن سپاه بزرگ و مجهز را به دست تواناى یاران مهدى موعود ، تار و مار مى کند ، به گونه اى که اگر یکى از افراد دشمن ، پشت سنگى مخفى گردد ، سنگ به سخن مى آید و مى گوید : اى مسلمان ! این یهودى پشت من پنهان شده ، او را بکش ! با این نصرت و یارى آشکار الهى ، امام مهدى موعود ( عج ) پیروزمندانه بر قدس شریف وارد مى شود .

 فتح اروپا توسط امام زمان عج

با شکست سنگین یهود و حامیانشان بدست حضرت ، آتش خشم غربى هاى مسیحى شعله ور مى شود و آنها با سرعت علیه حضرت و مسلمانان اعلان جنگ مى کنند . اما خبر حادثه غیر منتظره بزرگى ، همه نقشه ها را ، نقش بر آب مى سازد : فرود حضرت عیسى مسیح از آسمان به زمین ! این واقعه که یکى از نشانه هاى بزرگ عصر ظهور امام زمان عج ، براى جهانیان است ، شادى و سرور همه مسلمانان و مسیحیان را فراهم مى آورد .

از احادیث ما مى توان حدس زد که احتمالا حضرت مسیح همان کسى است که بین حضرت مهدى و غربى ها میانجیگرى مى کند تا قرارداد صلحى براى مدت هفت سال میان طرفین بسته شود : ” بین شما و رومیان چهار پیمان صلح بسته شود . چهارمین پیمان بدست مردى از فرزندان ” هرقل ” صورت گیرد و هفت سال پایدار ماند .

مردى از قبیله عبدالقیس به نام مستور فرزند غیلان از رسول خدا پرسید : چه کسى در آن روز امام و پیشواى مردم خواهد بود ؟ حضرت فرمود : مهدى از فرزندان من ، مردى که چهل ساله مى نماید ، چهره اى همچون ستاره درخشان ، خالى بر گونه را ست ، دو عباى قطوانى (  عباى قطوانى عبائى است سفید که در محلى به نام قطوان در کوفه بافته مى شود . )

بر دوش و از جلوه و شکوهى همچون مردان بزرگ بنى اسرائیل برخوردار است ، او گنجهاى زمین را بیرون کشد و شهرهاى شرک را آزاد سازد ” ( المعجم : ۱ / ۳۳۸ ) بر پایه احادیث ، این پیمان صلح پس از دو ، سه یا هفت سال از طرف غربیها شکسته مى شود و شاید دلیل آن وحشت فراوان آنها از موج عظیمى است که مسیح ( علیه السلام ) در میان غربى ها ایجاد مى کند ، بگونه اى که بسیارى از آنان پذیراى اسلام گشته و از هواداران امام زمان ( عج ) مى گردند .

از همین رو اروپائیان پیمان صلح را نقض کرده و با جمع آورى امکانات خود ، در قالب یک میلیون نیروى نظامى ، دست به هجوم غافلگیرانه و گسترده اى به منطقه شام و فلسطین مى زنند : ” آنان دست به مکر و حیله زنند و با هشتاد لشکر ، هر لشکر مرکب از دوازده هزار نفر به سوى شما آیند ” ( البخارى : ۴ / ۱۲۳ ) .


در این نبرد بزرگ ، مسیح ( علیه السلام ) آشکارا موضع خود را در دفاع از مهدى موعود ( عج ) اعلام مى کند و پشت سر آن حضرت در قدس شریف به نماز مى ایستد . جنگ اروپائیان با حضرت در همان محورهاى جنگ قبلى حضرت با سفیانى و نبرد فتح قدس به وقوع مى پیوندد یعنى از عکا در فلسطین تا انطاکیه در ترکیه و از دمشق تا قدس و مرج دابق .

اما سرانجام شکست سنگین ، نصیب رومیان و فتح و پیروزى از آنِ مسلمانان مى گردد . پس از این پیروزى ، دروازه هاى اروپا و غرب مسیحى به روى حضرت گشوده مى شود . به نظر مى رسد که پس از این حوادث ، مردم بسیارى از کشورهاى اروپائى با شورش علیه دولتهاى خود که مخالف حضرت مسیح و حضرت مهدیند ، اقدام به تشکیل حکومتهائى با هوادارى از آن دو فرستاده خدا مى کنند .


بعد از فتح اروپا و فرمانروائى حضرت بر آن سرزمین و مسلمان شدن بیشتر مردم ، مسیح ( علیه السلام ) رحلت مى کند و حضرت مهدى ( علیه السلام ) همراه مسلمانان بر پیکر او نماز مى گزارند .

روایات مى گویند : امام ( علیه السلام ) مراسم دفن و نماز را آشکارا و در حضور مردم انجام مى دهد ، تا همچون بار اول درباره اش سخن ناروا نگویند . سپس پیکر پاک او را در پارچه اى که دستباف مادرش مریم صدیقه ( علیها السلام ) است کفن نموده و در جوار مزار شریف او در قدس و بر اساس روایتى دیگر ، در جوار پیامبر خدا در مدینه به خاک مى سپارد .


پس از فتح جهان و تشکیل دولت واحد ، امام ( علیه السلام ) جهت تحقق اهداف الهى در میان ملت هاى مختلف دست به اقدامات گوناگون مى زند . او براى تعالى و شکوفائى زندگى مادى و تحقق رفاه همگان اقدام نموده و در گسترش فرهنگ و دانش ، و بالا بردن سطح آگاهى دینى و دنیایى مردم مى کوشد . طبق برخى روایات ، نسبت دانشى که آن حضرت بر علوم مردم مى افزاید ، نسبت ۲۵ به ۲ است ، یعنى اگر مردم تا آن زمان دو بخش از دانش را دارا باشند ، ۲۵ بخش دیگر را بر آن افزوده و در مجموع دانش بشر به ۲۷ درجه ارتقاء مى یابد .


همچنین در زمان حضرت ، ساکنان زمین به کرات دیگر آسمان راه مى یابند و حتى مرحله اى از درهاى عالم غیب به روى این جهان مادى ، گشوده مى شود ، و افرادى از بهشت به زمین بازمى گردند تا براى مردم آیت و نشانه اى الهى باشند ، علاوه بر آن شمارى از پیامبران و امامان ( علیهم السلام ) به زمین بازگشته و تا زمانى که خداوند اراده کند ، به حکمرانى مى پردازند . 

در این زمان جنبش دجّال ملعون و فتنه و آشوب او که یک حرکت فریبنده و انحرافى ست آغاز مى گردد ، او با بهره گیرى از پیشرفت رفاه و علومى که در زمان امام ( علیه السلام ) صورت گرفته براى فریب پسران ، دختران و زنان که بیشترین پیروانش را تشکیل مى دهند ، از ابزار و روش هاى مدرن شعبده استفاده مى کند . دجال با بهره گیرى از نیرنگ هاى خود موجى از فتنه و آشوب در جهان بوجود مى آورد و بسیارى از مردم ، فریبکارى هاى او را باور مى کنند ، اما حضرت
نیرنگ هاى وى را آشکار ساخته و به زندگى او و هوادارانش خاتمه مى دهد .  این دورنمائى از آغاز حرکت و انقلاب جهانى حضرت مهدى موعود ( علیه السلام ) بود .

اما آشکارترین حوادث و رویدادهاى قبل از ظهور امام زمان عج چنین است : ابتدا ، فتنه اى بر امت اسلام وارد مى شود که احادیث ما ، آن را آخرین و سخت ترین فتنه توصیف مى کنند این فتنه با ظهور امام زمان عج برطرف مى گردد .

نکته قابل توجه آن است که ویژگیهاى کلى این فتنه با توطئه سلطه غربى ها بر کشورهاى مسلمان و کشورهاى شرقى هم پیمان آنان در آغاز این قرن ، تطبیق مى کند ، فتنه اى که تمام کشورهاى اسلامى و اعضاء خانواده آنان را در برمى گیرد : ” هیچ خانه اى و هیچ مسلمانى از شر آن فتنه در امان نماند . ” (المعجم : ۱ / ۸۱ ) ملت هاى کفرپیشه بر کشورهاى مسلمان هجوم مى آورند آنچنانکه گرسنگان آزمند بر سفره چرب و رنگین حمله مى کنند : ” به هنگام آن فتنه و آشوب ، گروهى از غرب و گروهى از شرق وارد شده و سرنوشت امت مرا بدست گیرند . ” ( المعجم : ۲ / ۲۱۸ ) یعنى بر کشورهاى مسلمان حکومت کنند .


این فتنه از سرزمین شام ، سرزمینى که دشمنان ما سلطه استعمارى سیاه خویش را از آنجا آغاز نموده ، و آن را کانون پرتو تمدن مى نامند ، شروع مى شود و در پایان به فتنه اى تبدیل مى گردد که در احادیث ما به ” فتنه فلسطین ” معروف است ، سرزمین شام در آن زمان به آبِ درونمشک تشبیه شده که لحظه اى آرام وقرارندارد : ” چون فتنه فلسطین برپا شود منطقه شام آشفته و بى قرار گردد ، همچون آب درون مشک ! سپس فتنه برطرف شود در حالى که شما اندک و پشیمانید . ” ( ابن حماد ص ۱۳۹ )

یعنى آنقدر به دست دشمنان وبه دست یکدیگرکشته مى شویدکه اندک مى شوید . بر پایه احادیث در آن زمان ، فرزندان مسلمانان چنان با فرهنگ این فتنه آمیخته و تربیت مى شوند که فرهنگى جز فرهنگ فتنه گران را نمى شناسند .

و حکومت هاى ستمگر با احکام کفر بر مسلمانان حکمرانى نموده و آنان را به فجیع ترین وضع شکنجه مى کنند . در احادیث ، بانیان این فتنه ، رومیان ( غربیها ) و ترک ها که ظاهراً مراد از آن روسها هستند ، معرفى شده اند . وقتى حوادث بزرگ سال ظهور امام زمان عج رخ مى دهد ، فتنه گران نیروهاى خود را در منطقه رمله فلسطین و در سمت انطاکیه در ساحل ترکیه ، سوریه و در سمت عربستان ، در مرزهاى سوریه ، عراق و ترکیه مستقر مى کنند : ” زمانى که روم وترک ( غرب وروسیه ) علیه شما به پا خیزند و آنان با یکدیگر نیز درگیر شوند ، جنگ و کشتار در جهان رو به افزایش رود ، هواداران ترک ها ، پیشروى کرده و در جزیره العرب مستقر گردند و افراطیون غربى در منطقه رمله فلسطین موضع گیرند ” ( المعجم : ۱ / ۳۲۶ ) . بر اساس این احادیث ، آغاز ظهور آن بزرگوار از مشرق زمین خواهد بود : ” نقطه آغاز ظهور امام زمان عج از سى مشرق است و چون آن هنگام فرا رسد ، سفیانى خروج کند . ” ( المعجم : ۵ / ۲۳۵) یعنى ، فراهم ساختن زمینه ظهور آن حضرت ، به دست نژاد سلمان فارسى است .

همانها که به دارندگان پرچم هاى سیاه معروفند و نهضت آنان به رهبرى مردى از قم برپا مى گردد : ” مردى از قم مردم را به حق دعوت کند . گروهى گرد او جمع شوند که دلهاشان چون قطعه هاى آهن استوار و پولادین و در برابر تندبادها و طوفانها استوارند . از نبرد ، خسته و افسرده نشده و ترس و وحشت برایشان مفهومى ندارد . همواره بر خدا توکل کنند و فرجام نیکو از آن تقوا پیشگان است . ” (  بحار : ۶۰ / ۲۱۶ )


آنان پس از قیام و نهضتشان ، از دشمنان ( ابرقدرتها ) مى خواهند که در امورشان دخالت نکنند ولى نمى پذیرند : ” حق را مى جویند ، اما به آنان سپرده نمى شود ، بار دیگر خواستار آن شوند ، اما راه به جائى نبرند ، با مشاهده این وضع سلاح بر دوش گرفته ، و به مبارزه روى آورند . آنگاه حقوقشان را به رسمیت شناسند ، اما این بار ، آنها نپذیرند ، تا دست به قیام زنند . و پرچم نهضت را رها نکنند تا به دست صاحب شما ( یعنى حضرت مهدى ( علیه السلام ) ) بسپارند .

کشته هاى آنان شهیدند (  المعجم : ۳ / ۲۶۹ ) . ” به گفته روایات دو شخصیت موعود به نامهاى خراسانى که فقیه یا رهبر سیاسى است و شعیب بن صالح ، جوانى گندم گون ، با ریش کم پشت از اهالى رى ، که فرمانده نظامى است ظهور امام زمان عج مى کنند و پرچم خود را به امام ( علیه السلام ) تسلیم و در حرکت ظهور امام زمان عج حضرت ، با سپاه او مشارکت کرده و شعیب بن صالح به فرماندهى کل نیروهاى حضرت منسوب مى شود .

همچنین روایات حرکتى را به تصویر مى کشند که در سوریه و توسط عثمان سفیانى آغاز مى شود . او از هواداران غرب و هم پیمان یهودیان است و تمام سوریه و اردن را تحت فرمان خود قرار مى دهد : ” خروج سفیانى حتمى است ، این خروج از آغاز تا پایان ، پانزده ماه به طول انجامد . شش ماه آن را به جنگ و کشتار پردازد و وقتى پنج منطقه را به تصرف خود درآورد ، تنها مى تواند نه ماه بر آن مناطق فرمانروائى کند ، نه یک روز بیشتر ! ” (المعجم : ۳ / ۴۶۲ ) طبق احادیث ، مناطق پنجگانه علاوه بر سوریه و اردن ، احتمالا لبنان را نیز در برگیرد ، ولى وحدتى که سفیانى ایجاد مى کند ، وحدت نامبارکى است که هدف آن ایجاد یک خط دفاع عربى در برابر اسرائیل و پایگاهى براى مقابله با ایرانیانى است که زمینه ساز حکومت حضرت مهدى ( علیه السلام ) هستند .


بهمین خاطر سفیانى اقدام به اشغال عراق نموده و نیروهایش را وارد آن مى کند : ” او تعداد یکصد و سى هزار نیرو به طرف کوفه اعزام و در محلى بنام ” روحاء ” و ” فاروق ” مستقر سازد ، سپس شصت هزار تن از آنان روانه کوفه شده و در محل مقبره حضرت هود ( علیه السلام ) در ” نخیله ” فرود آیند . . . گویا من ، سفیانى ( یا همراه و یار او ) را مى بینم که میان خانه هاى شما در کوفه است و منادى او بانگ برمى آورد که هر کس سر یک شیعه على را بیاورد هزار درهم جایزه دارد ! در این هنگام ، همسایه بههمسایه اش حملهور شده و مى گوید او از شیعیان على است . ” ( ۱ )

منطقه حجاز به خاطر درگیریهاى داخلى از داشتن یک حکومت قدرتمند بى بهره مى شود . به همین خاطر سفیانى مأموریت مى یابد تا عازم حجاز شده و دولت ضعیف آنجا را تقویت نماید تا آمادگى لازم براى سرکوبى نهضت حضرت مهدى ( عج ) بدست آید ، چرا که علامتهاى ظهور امام زمان عج آن حضرت آشکار و زبانزد مردم مى شود و همه در انتظار نهضت رهائى بخش او چشم به راه حوادث مکه مى دوزند . نیروهاى سفیانى وارد مدینه مى شوند و با دست زدن به یک رشته عملیات ، موجب فساد و تباهى گسترده در شهر مى گردند .

” قیام قائم آل محمد ( عج ) از شهر مکه آغاز مى گردد ” این خبر به سرعت در تمام نقاط عالم منتشر مى شود . لشکر سفیانى بلافاصله به سمت مکه حرکت مى کند ( المعجم : ۳ / ۴۸۱ )  ، اما معجزه اى که پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) در مورد سپاه سفیانى وعده داده ، به وقوع مى پیوندد : سپاه او قبل از رسیدن به مکه در زمین فرو مى رود و نابود مى شود : ” پناهنده اى به خانه خدا پناه برد ، آنگاه سپاهى به سوى او رهسپار شود ، اما همین که به بیابان مدینه رسند ، در زمین فرو روند . ” ( المعجم : ۱ / ۴۸۱ ) سفیانى پس از تحمل دو شکست خود ، یکى در عراق به دست ایرانى ها و یمنى ها ، و دیگرى در حجاز بواسطه معجزه ، عقب نشینى کرده و باقیمانده نیروهاى خود را داخل سرزمین شام جمع مى کند تا براى مقابله با پیشروى سپاه امام به طرف دمشق و قدس ، آماده شود .


احادیث ما ، نبرد یاران امام زمان ( عج ) با سپاه سفیانى را حماسه اى بزرگ توصیف مى کنند که از عکا تا صور و انطاکیه در ساحل دریاى مدیترانه و از دمشق تا طبریه و قدس در جبهه داخلى امتداد دارد . در این نبرد بزرگ ، غضب الهى بر سفیانى و هم پیمانان یهودى و رومى اش ( غربى ها ) فرود آمده و پس از شکستى سخت و کوبنده ، سفیانى اسیر و کشته مى شود .

امام زمان ( علیه السلام ) به همراه مسلمانان وارد قدس مى گردد . روایات از نهضت دیگرى خبر مى دهند که زمینه ساز حکومت حضرت بوده و در یمن پدید مى آید . رهبر آن نهضت مورد ستایش قرار گرفته و یارى او بر مسلمانان واجب شمرده شده است : ” هیچ پرچمى همچون پرچم یمانى هدایتگر نیست ، پس از خروج او فروش سلاح به مردم حرام شود پس به یارى او بشتابید ، سرپیچى از او بر هیچ مسلمانى جایز نیست و هر کس چنین کند اهل آتش خواهد
یک حدیث ، از ورود نیروهاى یمنى به عراق خبر مى دهد که جهت یارى ایرانیان در برابر نیروهاى سفیانى دست به کار مى شوند و ظاهراً سپاه یمانى در یارى حضرت ( علیه السلام ) در حجاز نیز نقش مهمى ایفاء مى کنند . حضرت ( علیه السلام ) از کشور مصر بعنوان یک پایگاه مهم فرهنگى و تبلیغى در سطح جهان بهره مى گیرد ، ورود آن حضرت و یارانش به مصر چنین بیان شده است : ” آنگاه آنان ( مهدى ( علیه السلام ) و یارانش ) وارد مصر شوند و حضرت بر فراز منبر با مردم سخن گوید .

زمین بر اثر عدل و داد رونق و نشاط تازه اى گیرد ، و آسمان باران رحمت خود را فرو بارد ، درختان بارور شده و زمین گیاهانش را برویاند و زینت بخش ساکنان خود گردد ، حیوانات وحشى بگونه اى در آرامش و امنیت بسر برند که همچون حیوانات اهلى ، همه جا آسوده به چرا پردازند . علم و دانش دل مردم با ایمان را چنان روشن کند که هیچ مؤمنى از نظر علمى به برادر دینى اش نیاز پیدا نکند . آرى ، آن روز ، این آیه قرآن همه جا جلوه گر شود که مى فرماید ” یغنى الله کلا من سعته ” ( خداوند همگان را از غناى بى کران خویش توانگر سازد ) ” ( المعجم : ۵ / ۸۳ – آیه قرآن : نساء / ۱۳۰ )

 

امام زمان

 

امام زمان
امام زمان


احادیث دوران ظهور امام زمان عج مى گویند که یهودیان در آخر الزمان روى زمین فتنه و فساد مى کنند و به طغیان و برترى جوئى کشیده مى شوند ، همانطور که خداوند در قرآن بیان نموده اما سرانجام به دست پرچمدارانى از خراسان نابود مى گردند :
” چیزى نمى تواند آنان را از تصمیم خود بازگرداند تا آنکه درفش هاى خود را در ایلیاء به اهتزاز درآورند . ” (مسند احمد : ۲ / ۳۶۵ ) منظور از ایلیاء ، همان قدس است .

این بار ، شیعیان و ایرانیان هستند که خداوند متعال آنان را علیه یهودیان برخواهد انگیخت : ” ما بندگان نیرومندى از خود را علیه شما برانگیزیم ” ( اسراء / ۵ . ) . شاید منظور این باشد که ایرانیان و شیعیان بخش قابل توجهى از سپاه حضرت ( عج ) را در فتح قدس تشکیل خواهند داد .


احادیث ، جزئیات سرکوب یهودیان را معین نکرده اند و نگفته اند که این حادثه در یک مرحله اتفاق خواهد افتاد یا در چند مرحله ؟ قبل یا بعد از ظهور امام زمان عج ؟ ولى سرانجام کار یهودیان را چنین توصیف مى کنند که نابودى آنان به دست تواناى حضرت و سپاهیانش در یک درگیرى شدید اتفاق مى افتد ، و این در زمانى ست که ” عثمان سفیانى ” حاکم سرزمین شام ، پیش مرگ یهودیان و رومى ها شده و در خط مقدم دفاعى آنها قرار گیرد .

بنا به نقل روایات ، امام زمان ( علیه السلام ) نسخه هاى اصلى تورات را از درون غارى در انطاکیه و کوهى در فلسطین و دریاچه طبریه بیرون مى آود و با استناد به آن یهودیان را محکوم و نشانه ها و معجزاتى را براى آنان آشکار مى سازد . برخى از یهودیان که پس از آزادى قدس زنده مانده اند ، به حضرت ایمان مى آورند و کسانى که ایمان نمى آورند از سرزمین هاى عربى اخراج مى گردند ( المعجم : ۱ / ۳۴۴ ) .

به طورى که از احادیث برمى آید ، کمى قبل از ظهور امام زمان عج ، جنگى جهانى رخ مى دهد که ریشه در منطقه شرق عالم دارد ” جنگها در زمین فراوان شود ” از بعضى احادیث چنین فهمیده مى شود که این جنگ بصورت جنگهاى منطقه اى است و در سال ظهور امام زمان عج اتفاق مى افتد و خسارتهاى آن نیز متوجه آمریکا و اروپا مى شود :
” آتش ، در مغرب زمین همچون شعله اى که از هیزم فراوان زبانه کشد ، بالا رود ” ( المعجم : ۵ / ۲۲۳ ) ” بین مردم شرق و غرب و حتى میان مسلمانان ایجاد اختلاف شود ، و مردم در اثر هراس و وحشتى که دارند با رنج و گرفتارى سختى روبرو شوند ” ( المعجم : ۳ / ۲۱۴ )


همچنین روایات خبر مى دهند که زیانهاى جانى این جنگ که با بیمارى طاعون ، پیش از جنگ و بعد از آن همراه است ، دو سوم ساکنان زمین را در برمى گیرد ، این خسارتها به شکل مستقیم گریبانگیر مسلمانان نمى شود : ” حادثه ظهور امام زمان عج ، رخ ندهد مگر آنکه دو سوم مردم جهان از بین روند ، پرسیدیم : وقتى دو سوم مردم از بین روند چه کسى باقى مى ماند ؟

فرمود : آیا شما نمى خواهید جزء یک سوم باقیمانده باشید ؟ ” ( المعجم : ۳ / ۴۴۰ ) پاره اى از روایات ، اشاره دارند که این نبرد در چند مرحله انجام مى پذیرد ، و آخرین مرحله آن بعد از ظهور امام زمان عج و آزاد سازى حجاز و ورود حضرت به عراق خواهد بود . البته آزاد نمودن حجاز مربوط به نابسامانى و خلأ سیاسى و بحران حکومت آن دیار و حوادث دیگرى است که مشروح آن در فصلهاى بعد خواهد آمد . انشاء الله


 


خلاصه
ظهور امام زمان عج
نام مقاله
ظهور امام زمان عج
توضیحات
ظهور امام زمان عج در این مقاله به طور تفضیلی در حوزه ظهور امام زمان عج و مسایل مربوط به آن خواهیم پرداخت .
نویسنده
منتشر کننده
عطر نرگس

درباره ی اسماعیل سحاب

عاشق یادگیری طراحی وب سایت هستم و دوست دارم در آینده ای نزدیک Fullstack کامل باشم، همچنین به مطالعه و یادگیری، دنیای تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ علاقه وافری دارم .تلاش من اینه که با آموختن بیشتر و بکارگیری اون آموخته‌ها بتونم بهتر زندگی کنم و جهان را جای بهتری برای زندگی کنم

همچنین ببینید

شباهت های حضرت مهدی(عج) با حضرت موسی(ع)

شباهت های حضرت مهدی(عج) با حضرت موسی(ع)

شباهت های حضرت مهدی(عج) با حضرت موسی(ع) شباهت های حضرت مهدی(عج) با حضرت موسی(ع)   …

قالب وردپرس