معماری
خانه / اهل بیت (ع) / امام مهدی (عج) / ظهور امام زمان عج

ظهور امام زمان عج

ظهور امام زمان عج

در این مقاله به طور تفضیلی در حوزه ظهور امام زمان عج و مسایل مربوط به آن خواهیم پرداخت .

با آنکه قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر ما در همه زمانهاست ، اما مى توان گفت پیشگوئى هاى پیامبر از سرنوشت بشر و تحولات گوناگون اسلام در مسیر تاریخ ، و خبر از مجد و عظمت و پیروزى دوباره اسلام در جهان ، از معجزه هاى دیگر آن پیامبر عظیم الشأن است .

 امام زمان

در احادیثى که ” صحابه پیامبر ” ، ” تابعین ” ، نویسندگان ” صحاح ” و ” دایره المعارف هاى حدیثى “ ( ” صحابه پیامبر ” معمولا به افرادى گفته مى شود که موفق به درک محضر رسول خدا در زمان حیات آن حضرت شده اند . و ” تابعین ” به افرادى گفته مى شود که سخنان پیامبر خدا را از صحابه شنیده و خود موفق به درک او نشده اند .

” صحاح ” یعنى دو کتاب معروف بخارى و مسلم و صحاح سته یا کتب سته به کتابهاى حدیثى اهل سنت گفته مى شود که نزد دانشمندان اهل سنت از اعتبار و صحت بالائى برخوردار است و ” دایره المعارفهاى حدیثى ” شامل کتابهاى حدیثى مفصلى است که احادیث پیامبر خدا را جمع آورى کرده اند . مترجم )

 مذاهب مختلف اسلامى از رسول خدا ( صلى الله علیه وآله ) نقل کرده اند ، هیچ فرقى میان ” عصر ظهور اسلام ” و ” عصر ظهور امام زمان عج ” گذاشته نشده  است ، در این احادیث که به ” احادیث بشارت نبوى ” معروف است ، به ظهور مهدى موعود مژده داده شده و تعداد آنها بالغ بر صدها حدیث است و چنانچه احادیث امامان معصوم را بر آنان اضافه کنیم ، تعداد احادیث بشارت نبوى به هزاران حدیث خواهد رسید . چرا که ائمه هدى آنچه براى ما نقل مى کنند از رسول خدا بیان مى کنند . بر پایه احادیث ، منطقه عمومى ظهور حضرت ، شامل کشورهاى یمن ، حجاز ، ایران ، عراق ، منطقه شام و فلسطین ، مصر و مغرب عربى است .

سیمایى که این احادیث از اوضاع جهان و اوضاع منطقه ظهور امام زمان عج در آن دوران ارائه مى کنند سیمائى کلى ست که بسیارى از حوادث بزرگ را همراه با جزئیات آن در کنار نام اشخاص و مکان ها بیان نموده و من تلاش کرده ام تا تصویر شفاف دوران ظهور را به شکل دقیق و بهم پیوسته از میان احادیث ، استخراج و در دسترس عموم مسلمانان قرار دهم .

ابتدا ، نگاهى به فضاى عمومى عصر ظهور امام زمان عج مى افکنیم : احادیث ما بیانگر آن است که ظهور حضرت مهدى ( علیه السلام ) پس از یک رشته حوادث مقدماتى منطقه اى و بین المللى از شهر مکه آغاز خواهد شد . در سطح منطقه ظهور ، ابتدا دو دولت هوادار آن حضرت در ایران و یمن تشکیل مى گردد . یاوران ایرانى حضرت ، دولت خود را سالها قبل از ظهور برپا مى کنند و پس از قرار گرفتن در یک جنگ طولانى ، آنرا با پیروزى به پایان مى برند . اندکى قبل از ظهور ، در بین ایرانیان دو شخصیت برجسته بر مسند قدرت تکیه مى زنند ، یکى مردى خراسانى ست که در قالب یک چهره سیاسى و دیگرى شخصى به نام شعیب فرزند صالح که در قالب یک چهره نظامى بروز مى کنند .

ایرانیان به رهبرى آنان ، نقش مهمى در حرکتهاى ظهور امام زمان عج برعهده مى گیرند .

و اما یاران یمنى حضرت ، نهضت خود را تنها چند ماه قبل از ظهور امام زمان عج آغاز مى کنند . به نظر مى رسد که یمنى ها علاوه بر آماده کردن مقدمات ظهور ، در حوادث آن روز حجاز که با خلأ سیاسى روبرو خواهد بود ایفاى نقش خواهند کرد .

عبدالله آخرین پادشاه حجاز


در حجاز ، پادشاهى به نام عبدالله که از خاندان معروف آن سرزمین است ، به قتل مى رسد ، او آخرین پادشاه سرزمین حجاز خواهد بود . در پى این حادثه بر سر جانشینى او اختلافات فراوانى ایجاد مى شود . این اختلافها به خلأ سیاسى در منطقه حجاز منتهى گشته و تا ظهور امام زمان عج ادامه مى یابد : ” آنگاه که عبدالله بمیرد ، مردم در انتخاب جانشین او به توافق نرسند ، اختلاف ها آغاز شود و این اختلاف به خواست خداوند ، تا ظهور مولایتان تداوم یابد .

بطورى که دوران سلطنتهاى طولانى به پایان رسد و عمر حکومت حاکمان به چند ماه و چند روز کاهش یابد . ابو بصیر مى گوید : عرض کردم : آیا این دوران طولانى خواهد بود ؟ فرمود : هرگز . ” پس از قتل عبدالله ، اختلافها به درگیرى میان قبائل حجاز تبدیل مى گردد : ” از نشانه هاى ظهور امام زمان عج ، حادثه اى است که بین مکه و مدینه رخ مى دهد . به امام عرض کردم حادثه چیست ؟ فرمود : بر اثر تعصبهاى قبیله اى ، میان مکه و مدینه فلانى پانزده نفر از سران قبیله فلان را خواهد کشت ” .

ظهور امام زمان عج
ظهور امام زمان عج


در حدیثى از عبدالرحمان بن سیابه آمده است : ” امام صادق ( علیه السلام ) فرمود : چگونه خواهید بود روزگارى که شما را نه دسترسى به امامى هدایتگر باشد و نه دانشى روشنگر . در حالى که گروهى از شما از گروه دیگر متنفر و گریزانید . در آن آزمایش خوبان و مخلصان از دیگران شناخته شوند . جنگ و اختلاف بالا گیرد بطورى که قدرت ، در آغاز روز به دست کسى افتد و در پایان همان روز از او گرفته شده و به قتل رسد (  الامامه والتبصره ص ۱۳۰ ) ” .
در همین حال نشانه هاى ظهور امام زمان عج آشکار مى گردد و شاید بزرگترین نشانه ، همان نداى آسمانى است که به نام حضرت در روز بیست و سوم ماه رمضان به گوش جهانیان مى رسد .

سیف پسر عمیره چنین مى گوید : ” نزد منصور ( خلیفه عباسى ) بودم . او بى مقدمه خطاب به من گفت : اى سیف بن عمیره ، به یقین منادى از آسمان ندا خواهد داد و نام مردى از فرزندان ابو طالب را خواهد خواند . گفتم : اى امیرالمؤمنین جانم فداى شما باد ! آیا به این سخن ایمان دارید ؟

گفت : آرى ، سوگند به کسى که جانم در دست اوست ، این همان چیزى است که به گوش خود شنیده ام . گفتم : اى امیر مؤمنان ، این حدیث را پیش از این نشنیده بودم . گفت : اى سیف ، آنچه شنیدى حق است . وقتى آن حادثه به وقوع پیوندد ، نخستین کسانى که نداى  آسمانى را پاسخ دهند مائیم ، چرا که آن ندا ، مردى از عموزادگان ما را مى طلبد !


گفتم : مردى از فرزندان فاطمه ( علیها السلام ) ؟ گفت : آرى اى سیف . اگر این سخن را از محمد بن على ( امام محمد باقر ( علیه السلام ) ) نشنیده بودم ، اگر تمام مردم روى زمین هم برایم نقل مى کردند ، نمى پذیرفتم . اما گوینده این خبر ، محمد بن على است ” با این نداى آسمانى ، حضرت ارتباط با برخى از یاران خود را آغاز مى کند و پس از آن ، در همه جاى عالم سخن از ” مهدى موعود ” بر زبانها جارى مى گردد . سینه ها مالامال از مهر و محبت او مى شود . دشمنان از ظهور امام زمان عج بیمناک و جستجو براى دستیابى به آن وجود مبارک را آغاز مى کنند .

سفیانی در ظهور امام زمان عج


میان مردم شایع مى شود که او در شهر مدینه است . حکومت حجاز یا نیروهاى خارجى ، از سپاه سفیانى که در سوریه مستقر است یارى مى طلبد تا شاید بتواند بر اوضاع داخلى مسلط شده وجنگهاى قبیله اى حجاز را پایان دهد . سپاهیان سفیانى وارد مدینه مى شوند . آنها هر مرد هاشمى را که مظنون به نظر برسد دستگیر و زندانى و بسیارى از آنان و هوادارانشان را به قتل مى رسانند .

بر اساس روایت حماد ، در این حوادث ، سفیانى ، لشکر ویژه اى را براى تعقیب و بازداشت فرزندان زهرا ( علیها السلام ) گسیل مى کند . این لشکر تمامى فرزندان آل محمد را شناسائى و روانه زندان کرده و به کوچک و بزرگ آنان ترحم نمى کند .

امام زمان
امام زمان

مردى بدست این لشکر ویژه کشته مى شود ، اما حضرت به همراه شخصى به نام منصور ، نگران و هراسان – همچون خروج موسى هنگام تعقیب فرعونیان – از مدینه خارج مى گردند ، لشکر ویژه سفیانى در تعقیب آنان به تلاش خود ادامه مى دهد . اما حضرت به سلامت وارد مکه مى شود .


در شهر مکه حضرت فعالیت خود را بار دیگر آغاز وارتباطات گسترده اى با یاران خود برقرار مى کند تا آنکه شب دهم محرم فرا مى رسد . شامگاهان پس از نماز عشا ، نهضت مقدس آن حضرت از حرم شریف و از کنار بیت الله الحرام با صدور بیانیه اى براى اهالى مکه آغاز مى گردد . بلافاصله ، دشمنان حضرت براى نابودى او وارد عمل مى شوند .

اما یاران مهدى ( عج ) پیرامونش حلقه زده و بشدت از او محافظت مى کنند . پس از ساعاتى ، یاران حضرت بر مسجد و بر شهر مکه مسلط مى شوند . صبح روز دهم محرم ، حضرت با صدور بیانیه اى به زبانهاى مختلف مردم عالم ، جهانیان را به یارى خود دعوت مى کند . او در این پیام اعلام مى کند که مدتى در شهر مکه مى ماند تا معجزه اى که جد بزرگوارش حضرت محمد مصطفى ( صلى الله علیه وآله ) وعده داده عملى گردد .

معجزه اى که طى آن لشکرى از دشمنان حضرت که به تعقیب او پرداخته و براى مقابله با وى رهسپار مکه هستند ناگهان ناپدید مى شوند گوئى که زمین دهان گشوده و همه را یکجا بلعیده است !

دیرى نمى پاید که این معجزه عملى مى گردد و سپاه سفیانى که از مدینه بسوى مکه در حرکت است ، ناپدید مى شود ! ” سپاه سفیانى چون به بیابانهاى مدینه رسد خداوند ناپدیدشان سازد و این حادثه همان است که در کلام خداوند آمده است : اى کاش مى دیدى که آنان وحشت زده اند و راه گریزى ( برایشان ) نیست و از جایى نزدیک گرفته شوند ( سبأ / ۵۱ ) ” .


هنگامى که آنان به بیابان برسند ، ناپدید گردند . کسانى که پیشاپیش رفته اند ، باز گردند تا از ماجرا باخبر شوند اما خود نیز به همان سرنوشت گرفتار شوند و آنانکه در پشت لشکر مى آیند ، خود را به محل حادثه رسانند و آنان نیز به سرنوشت محتوم دیگران بپیوندند ( مسند احمد : ۶ / ۲۸۷ ) . “


پس از این معجزه ، حضرت با سپاهى بیش از ده هزار نفر رهسپار مدینه مى شود و پس از نبردى کوتاه با نیروهاى دشمن ، شهر را آزاد مى کند . با آزادى دو حرم شریف ( مکه و مدینه ) آزادى سرزمین حجاز و کنترل آن به پایان مى رسد ، حضرت از مدینه به سوى عراق روان مى گردد . در این مسیر سپاه ایرانیان و مردم آن دیار به رهبرى مرد خراسانى و شعیب بن صالح به امام ( علیه السلام ) پیوسته و با آن حضرت بیعت مى کنند .

امام به سرزمین عراق وارد مى شود . ابتدا اوضاع داخلى را سامان مى بخشد . سپس گروههاى باقیمانده از لشکر سفیانى را شکست داده و شورشیان متفرقى را که در گوشه و کنار تلاش هاى بى ثمرى علیه امام دارند ، سرکوب مى کند . آنگاه عراق را به عنوان مرکز حکومت و شهر کوفه را پایتخت آن قرار مى دهد .

با این اقدام حضرت ، کشورهاى یمن ، حجاز ، ایران ، عراق و دولتهاى خلیج ، یکپارچه تحت فرماندهى و رهبرى آن وجود مبارک قرار مى گیرد . بر اساس برخى روایتها پس از فتح عراق ، نخستین جنگ حضرت با ترک ها خواهد بود : ” اولین پرچمى که براى جنگ برافراشته شود ، جهت مقابله با ترکان است که به شکست آنان منتهى گردد (  معجم أحادیث الإمام المهدی : ۱ / ۳۲۸ ) . “


ترک در احادیث ما به تمام ساکنان مشرق زمین گفته شده است ، از این رو ممکن است منظور از این گروه ترکهاى عثمانى یا حتى روسها باشند . سپس ، حضرت سپاه بزرگ و مجهز خود را آماده کرده و به سوى قدس شریف حرکت مى کند . سفیانى که هنوز در دمشق مستقر است ، در برابر حضرت موضع مى گیرد . سپاه امام در نزدیک دمشق در منطقه اى به نام ” مرج عذراء ” فرود مى آید .

سرانجام حضرت و سفیانى وارد گفتگو مى شوند . اما با توجه به حمایتهاى گسترده مردم شام از حضرت ، سفیانى از موقعیت ضعیفى برخوردار است به طورى که سفیانى بر اساس بعضى روایتها آماده واگذارى قدرت به حضرت مى گردد ، ولى گروهى از یهودیان و رومیان که از حامیان پشت پرده سفیانى اند به همراه معاونانش وى را سرزنش کرده و از این تصمیم برحذر مى دارند .

سرانجام سفیانى با بسیج تمام نیروهاى خود و حامیانش وارد نبردى سنگین و بزرگ با حضرت مى گردند . نبردى که جبهه ساحلى آن از عکّا در فلسطین تا انطاکیه در ترکیه و جبهه داخلى آن از طبریه تا دمشق و قدس امتداد مى یابد . اما در این نبرد ، خداوند ، دشمنان حضرت را به خشم و غضب خود گرفتار و آن سپاه بزرگ و مجهز را به دست تواناى یاران مهدى موعود ، تار و مار مى کند ، به گونه اى که اگر یکى از افراد دشمن ، پشت سنگى مخفى گردد ، سنگ به سخن مى آید و مى گوید : اى مسلمان ! این یهودى پشت من پنهان شده ، او را بکش ! با این نصرت و یارى آشکار الهى ، امام مهدى موعود ( عج ) پیروزمندانه بر قدس شریف وارد مى شود .

 فتح اروپا توسط امام زمان عج

با شکست سنگین یهود و حامیانشان بدست حضرت ، آتش خشم غربى هاى مسیحى شعله ور مى شود و آنها با سرعت علیه حضرت و مسلمانان اعلان جنگ مى کنند . اما خبر حادثه غیر منتظره بزرگى ، همه نقشه ها را ، نقش بر آب مى سازد : فرود حضرت عیسى مسیح از آسمان به زمین ! این واقعه که یکى از نشانه هاى بزرگ عصر ظهور امام زمان عج ، براى جهانیان است ، شادى و سرور همه مسلمانان و مسیحیان را فراهم مى آورد .

از احادیث ما مى توان حدس زد که احتمالا حضرت مسیح همان کسى است که بین حضرت مهدى و غربى ها میانجیگرى مى کند تا قرارداد صلحى براى مدت هفت سال میان طرفین بسته شود : ” بین شما و رومیان چهار پیمان صلح بسته شود . چهارمین پیمان بدست مردى از فرزندان ” هرقل ” صورت گیرد و هفت سال پایدار ماند .

مردى از قبیله عبدالقیس به نام مستور فرزند غیلان از رسول خدا پرسید : چه کسى در آن روز امام و پیشواى مردم خواهد بود ؟ حضرت فرمود : مهدى از فرزندان من ، مردى که چهل ساله مى نماید ، چهره اى همچون ستاره درخشان ، خالى بر گونه را ست ، دو عباى قطوانى (  عباى قطوانى عبائى است سفید که در محلى به نام قطوان در کوفه بافته مى شود . )

بر دوش و از جلوه و شکوهى همچون مردان بزرگ بنى اسرائیل برخوردار است ، او گنجهاى زمین را بیرون کشد و شهرهاى شرک را آزاد سازد ” ( المعجم : ۱ / ۳۳۸ ) بر پایه احادیث ، این پیمان صلح پس از دو ، سه یا هفت سال از طرف غربیها شکسته مى شود و شاید دلیل آن وحشت فراوان آنها از موج عظیمى است که مسیح ( علیه السلام ) در میان غربى ها ایجاد مى کند ، بگونه اى که بسیارى از آنان پذیراى اسلام گشته و از هواداران امام زمان ( عج ) مى گردند .

از همین رو اروپائیان پیمان صلح را نقض کرده و با جمع آورى امکانات خود ، در قالب یک میلیون نیروى نظامى ، دست به هجوم غافلگیرانه و گسترده اى به منطقه شام و فلسطین مى زنند : ” آنان دست به مکر و حیله زنند و با هشتاد لشکر ، هر لشکر مرکب از دوازده هزار نفر به سوى شما آیند ” ( البخارى : ۴ / ۱۲۳ ) .


در این نبرد بزرگ ، مسیح ( علیه السلام ) آشکارا موضع خود را در دفاع از مهدى موعود ( عج ) اعلام مى کند و پشت سر آن حضرت در قدس شریف به نماز مى ایستد . جنگ اروپائیان با حضرت در همان محورهاى جنگ قبلى حضرت با سفیانى و نبرد فتح قدس به وقوع مى پیوندد یعنى از عکا در فلسطین تا انطاکیه در ترکیه و از دمشق تا قدس و مرج دابق .

اما سرانجام شکست سنگین ، نصیب رومیان و فتح و پیروزى از آنِ مسلمانان مى گردد . پس از این پیروزى ، دروازه هاى اروپا و غرب مسیحى به روى حضرت گشوده مى شود . به نظر مى رسد که پس از این حوادث ، مردم بسیارى از کشورهاى اروپائى با شورش علیه دولتهاى خود که مخالف حضرت مسیح و حضرت مهدیند ، اقدام به تشکیل حکومتهائى با هوادارى از آن دو فرستاده خدا مى کنند .


بعد از فتح اروپا و فرمانروائى حضرت بر آن سرزمین و مسلمان شدن بیشتر مردم ، مسیح ( علیه السلام ) رحلت مى کند و حضرت مهدى ( علیه السلام ) همراه مسلمانان بر پیکر او نماز مى گزارند .

روایات مى گویند : امام ( علیه السلام ) مراسم دفن و نماز را آشکارا و در حضور مردم انجام مى دهد ، تا همچون بار اول درباره اش سخن ناروا نگویند . سپس پیکر پاک او را در پارچه اى که دستباف مادرش مریم صدیقه ( علیها السلام ) است کفن نموده و در جوار مزار شریف او در قدس و بر اساس روایتى دیگر ، در جوار پیامبر خدا در مدینه به خاک مى سپارد .


پس از فتح جهان و تشکیل دولت واحد ، امام ( علیه السلام ) جهت تحقق اهداف الهى در میان ملت هاى مختلف دست به اقدامات گوناگون مى زند . او براى تعالى و شکوفائى زندگى مادى و تحقق رفاه همگان اقدام نموده و در گسترش فرهنگ و دانش ، و بالا بردن سطح آگاهى دینى و دنیایى مردم مى کوشد . طبق برخى روایات ، نسبت دانشى که آن حضرت بر علوم مردم مى افزاید ، نسبت ۲۵ به ۲ است ، یعنى اگر مردم تا آن زمان دو بخش از دانش را دارا باشند ، ۲۵ بخش دیگر را بر آن افزوده و در مجموع دانش بشر به ۲۷ درجه ارتقاء مى یابد .


همچنین در زمان حضرت ، ساکنان زمین به کرات دیگر آسمان راه مى یابند و حتى مرحله اى از درهاى عالم غیب به روى این جهان مادى ، گشوده مى شود ، و افرادى از بهشت به زمین بازمى گردند تا براى مردم آیت و نشانه اى الهى باشند ، علاوه بر آن شمارى از پیامبران و امامان ( علیهم السلام ) به زمین بازگشته و تا زمانى که خداوند اراده کند ، به حکمرانى مى پردازند . 

در این زمان جنبش دجّال ملعون و فتنه و آشوب او که یک حرکت فریبنده و انحرافى ست آغاز مى گردد ، او با بهره گیرى از پیشرفت رفاه و علومى که در زمان امام ( علیه السلام ) صورت گرفته براى فریب پسران ، دختران و زنان که بیشترین پیروانش را تشکیل مى دهند ، از ابزار و روش هاى مدرن شعبده استفاده مى کند . دجال با بهره گیرى از نیرنگ هاى خود موجى از فتنه و آشوب در جهان بوجود مى آورد و بسیارى از مردم ، فریبکارى هاى او را باور مى کنند ، اما حضرت
نیرنگ هاى وى را آشکار ساخته و به زندگى او و هوادارانش خاتمه مى دهد .  این دورنمائى از آغاز حرکت و انقلاب جهانى حضرت مهدى موعود ( علیه السلام ) بود .

اما آشکارترین حوادث و رویدادهاى قبل از ظهور امام زمان عج چنین است : ابتدا ، فتنه اى بر امت اسلام وارد مى شود که احادیث ما ، آن را آخرین و سخت ترین فتنه توصیف مى کنند این فتنه با ظهور امام زمان عج برطرف مى گردد .

نکته قابل توجه آن است که ویژگیهاى کلى این فتنه با توطئه سلطه غربى ها بر کشورهاى مسلمان و کشورهاى شرقى هم پیمان آنان در آغاز این قرن ، تطبیق مى کند ، فتنه اى که تمام کشورهاى اسلامى و اعضاء خانواده آنان را در برمى گیرد : ” هیچ خانه اى و هیچ مسلمانى از شر آن فتنه در امان نماند . ” (المعجم : ۱ / ۸۱ ) ملت هاى کفرپیشه بر کشورهاى مسلمان هجوم مى آورند آنچنانکه گرسنگان آزمند بر سفره چرب و رنگین حمله مى کنند : ” به هنگام آن فتنه و آشوب ، گروهى از غرب و گروهى از شرق وارد شده و سرنوشت امت مرا بدست گیرند . ” ( المعجم : ۲ / ۲۱۸ ) یعنى بر کشورهاى مسلمان حکومت کنند .


این فتنه از سرزمین شام ، سرزمینى که دشمنان ما سلطه استعمارى سیاه خویش را از آنجا آغاز نموده ، و آن را کانون پرتو تمدن مى نامند ، شروع مى شود و در پایان به فتنه اى تبدیل مى گردد که در احادیث ما به ” فتنه فلسطین ” معروف است ، سرزمین شام در آن زمان به آبِ درونمشک تشبیه شده که لحظه اى آرام وقرارندارد : ” چون فتنه فلسطین برپا شود منطقه شام آشفته و بى قرار گردد ، همچون آب درون مشک ! سپس فتنه برطرف شود در حالى که شما اندک و پشیمانید . ” ( ابن حماد ص ۱۳۹ )

یعنى آنقدر به دست دشمنان وبه دست یکدیگرکشته مى شویدکه اندک مى شوید . بر پایه احادیث در آن زمان ، فرزندان مسلمانان چنان با فرهنگ این فتنه آمیخته و تربیت مى شوند که فرهنگى جز فرهنگ فتنه گران را نمى شناسند .

و حکومت هاى ستمگر با احکام کفر بر مسلمانان حکمرانى نموده و آنان را به فجیع ترین وضع شکنجه مى کنند . در احادیث ، بانیان این فتنه ، رومیان ( غربیها ) و ترک ها که ظاهراً مراد از آن روسها هستند ، معرفى شده اند . وقتى حوادث بزرگ سال ظهور امام زمان عج رخ مى دهد ، فتنه گران نیروهاى خود را در منطقه رمله فلسطین و در سمت انطاکیه در ساحل ترکیه ، سوریه و در سمت عربستان ، در مرزهاى سوریه ، عراق و ترکیه مستقر مى کنند : ” زمانى که روم وترک ( غرب وروسیه ) علیه شما به پا خیزند و آنان با یکدیگر نیز درگیر شوند ، جنگ و کشتار در جهان رو به افزایش رود ، هواداران ترک ها ، پیشروى کرده و در جزیره العرب مستقر گردند و افراطیون غربى در منطقه رمله فلسطین موضع گیرند ” ( المعجم : ۱ / ۳۲۶ ) . بر اساس این احادیث ، آغاز ظهور آن بزرگوار از مشرق زمین خواهد بود : ” نقطه آغاز ظهور امام زمان عج از سى مشرق است و چون آن هنگام فرا رسد ، سفیانى خروج کند . ” ( المعجم : ۵ / ۲۳۵) یعنى ، فراهم ساختن زمینه ظهور آن حضرت ، به دست نژاد سلمان فارسى است .

همانها که به دارندگان پرچم هاى سیاه معروفند و نهضت آنان به رهبرى مردى از قم برپا مى گردد : ” مردى از قم مردم را به حق دعوت کند . گروهى گرد او جمع شوند که دلهاشان چون قطعه هاى آهن استوار و پولادین و در برابر تندبادها و طوفانها استوارند . از نبرد ، خسته و افسرده نشده و ترس و وحشت برایشان مفهومى ندارد . همواره بر خدا توکل کنند و فرجام نیکو از آن تقوا پیشگان است . ” (  بحار : ۶۰ / ۲۱۶ )


آنان پس از قیام و نهضتشان ، از دشمنان ( ابرقدرتها ) مى خواهند که در امورشان دخالت نکنند ولى نمى پذیرند : ” حق را مى جویند ، اما به آنان سپرده نمى شود ، بار دیگر خواستار آن شوند ، اما راه به جائى نبرند ، با مشاهده این وضع سلاح بر دوش گرفته ، و به مبارزه روى آورند . آنگاه حقوقشان را به رسمیت شناسند ، اما این بار ، آنها نپذیرند ، تا دست به قیام زنند . و پرچم نهضت را رها نکنند تا به دست صاحب شما ( یعنى حضرت مهدى ( علیه السلام ) ) بسپارند .

کشته هاى آنان شهیدند (  المعجم : ۳ / ۲۶۹ ) . ” به گفته روایات دو شخصیت موعود به نامهاى خراسانى که فقیه یا رهبر سیاسى است و شعیب بن صالح ، جوانى گندم گون ، با ریش کم پشت از اهالى رى ، که فرمانده نظامى است ظهور امام زمان عج مى کنند و پرچم خود را به امام ( علیه السلام ) تسلیم و در حرکت ظهور امام زمان عج حضرت ، با سپاه او مشارکت کرده و شعیب بن صالح به فرماندهى کل نیروهاى حضرت منسوب مى شود .

همچنین روایات حرکتى را به تصویر مى کشند که در سوریه و توسط عثمان سفیانى آغاز مى شود . او از هواداران غرب و هم پیمان یهودیان است و تمام سوریه و اردن را تحت فرمان خود قرار مى دهد : ” خروج سفیانى حتمى است ، این خروج از آغاز تا پایان ، پانزده ماه به طول انجامد . شش ماه آن را به جنگ و کشتار پردازد و وقتى پنج منطقه را به تصرف خود درآورد ، تنها مى تواند نه ماه بر آن مناطق فرمانروائى کند ، نه یک روز بیشتر ! ” (المعجم : ۳ / ۴۶۲ ) طبق احادیث ، مناطق پنجگانه علاوه بر سوریه و اردن ، احتمالا لبنان را نیز در برگیرد ، ولى وحدتى که سفیانى ایجاد مى کند ، وحدت نامبارکى است که هدف آن ایجاد یک خط دفاع عربى در برابر اسرائیل و پایگاهى براى مقابله با ایرانیانى است که زمینه ساز حکومت حضرت مهدى ( علیه السلام ) هستند .


بهمین خاطر سفیانى اقدام به اشغال عراق نموده و نیروهایش را وارد آن مى کند : ” او تعداد یکصد و سى هزار نیرو به طرف کوفه اعزام و در محلى بنام ” روحاء ” و ” فاروق ” مستقر سازد ، سپس شصت هزار تن از آنان روانه کوفه شده و در محل مقبره حضرت هود ( علیه السلام ) در ” نخیله ” فرود آیند . . . گویا من ، سفیانى ( یا همراه و یار او ) را مى بینم که میان خانه هاى شما در کوفه است و منادى او بانگ برمى آورد که هر کس سر یک شیعه على را بیاورد هزار درهم جایزه دارد ! در این هنگام ، همسایه بههمسایه اش حملهور شده و مى گوید او از شیعیان على است . ” ( ۱ )

منطقه حجاز به خاطر درگیریهاى داخلى از داشتن یک حکومت قدرتمند بى بهره مى شود . به همین خاطر سفیانى مأموریت مى یابد تا عازم حجاز شده و دولت ضعیف آنجا را تقویت نماید تا آمادگى لازم براى سرکوبى نهضت حضرت مهدى ( عج ) بدست آید ، چرا که علامتهاى ظهور امام زمان عج آن حضرت آشکار و زبانزد مردم مى شود و همه در انتظار نهضت رهائى بخش او چشم به راه حوادث مکه مى دوزند . نیروهاى سفیانى وارد مدینه مى شوند و با دست زدن به یک رشته عملیات ، موجب فساد و تباهى گسترده در شهر مى گردند .

” قیام قائم آل محمد ( عج ) از شهر مکه آغاز مى گردد ” این خبر به سرعت در تمام نقاط عالم منتشر مى شود . لشکر سفیانى بلافاصله به سمت مکه حرکت مى کند ( المعجم : ۳ / ۴۸۱ )  ، اما معجزه اى که پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) در مورد سپاه سفیانى وعده داده ، به وقوع مى پیوندد : سپاه او قبل از رسیدن به مکه در زمین فرو مى رود و نابود مى شود : ” پناهنده اى به خانه خدا پناه برد ، آنگاه سپاهى به سوى او رهسپار شود ، اما همین که به بیابان مدینه رسند ، در زمین فرو روند . ” ( المعجم : ۱ / ۴۸۱ ) سفیانى پس از تحمل دو شکست خود ، یکى در عراق به دست ایرانى ها و یمنى ها ، و دیگرى در حجاز بواسطه معجزه ، عقب نشینى کرده و باقیمانده نیروهاى خود را داخل سرزمین شام جمع مى کند تا براى مقابله با پیشروى سپاه امام به طرف دمشق و قدس ، آماده شود .


احادیث ما ، نبرد یاران امام زمان ( عج ) با سپاه سفیانى را حماسه اى بزرگ توصیف مى کنند که از عکا تا صور و انطاکیه در ساحل دریاى مدیترانه و از دمشق تا طبریه و قدس در جبهه داخلى امتداد دارد . در این نبرد بزرگ ، غضب الهى بر سفیانى و هم پیمانان یهودى و رومى اش ( غربى ها ) فرود آمده و پس از شکستى سخت و کوبنده ، سفیانى اسیر و کشته مى شود .

امام زمان ( علیه السلام ) به همراه مسلمانان وارد قدس مى گردد . روایات از نهضت دیگرى خبر مى دهند که زمینه ساز حکومت حضرت بوده و در یمن پدید مى آید . رهبر آن نهضت مورد ستایش قرار گرفته و یارى او بر مسلمانان واجب شمرده شده است : ” هیچ پرچمى همچون پرچم یمانى هدایتگر نیست ، پس از خروج او فروش سلاح به مردم حرام شود پس به یارى او بشتابید ، سرپیچى از او بر هیچ مسلمانى جایز نیست و هر کس چنین کند اهل آتش خواهد
یک حدیث ، از ورود نیروهاى یمنى به عراق خبر مى دهد که جهت یارى ایرانیان در برابر نیروهاى سفیانى دست به کار مى شوند و ظاهراً سپاه یمانى در یارى حضرت ( علیه السلام ) در حجاز نیز نقش مهمى ایفاء مى کنند . حضرت ( علیه السلام ) از کشور مصر بعنوان یک پایگاه مهم فرهنگى و تبلیغى در سطح جهان بهره مى گیرد ، ورود آن حضرت و یارانش به مصر چنین بیان شده است : ” آنگاه آنان ( مهدى ( علیه السلام ) و یارانش ) وارد مصر شوند و حضرت بر فراز منبر با مردم سخن گوید .

زمین بر اثر عدل و داد رونق و نشاط تازه اى گیرد ، و آسمان باران رحمت خود را فرو بارد ، درختان بارور شده و زمین گیاهانش را برویاند و زینت بخش ساکنان خود گردد ، حیوانات وحشى بگونه اى در آرامش و امنیت بسر برند که همچون حیوانات اهلى ، همه جا آسوده به چرا پردازند . علم و دانش دل مردم با ایمان را چنان روشن کند که هیچ مؤمنى از نظر علمى به برادر دینى اش نیاز پیدا نکند . آرى ، آن روز ، این آیه قرآن همه جا جلوه گر شود که مى فرماید ” یغنى الله کلا من سعته ” ( خداوند همگان را از غناى بى کران خویش توانگر سازد ) ” ( المعجم : ۵ / ۸۳ – آیه قرآن : نساء / ۱۳۰ )

 

امام زمان

 

امام زمان
امام زمان


احادیث دوران ظهور امام زمان عج مى گویند که یهودیان در آخر الزمان روى زمین فتنه و فساد مى کنند و به طغیان و برترى جوئى کشیده مى شوند ، همانطور که خداوند در قرآن بیان نموده اما سرانجام به دست پرچمدارانى از خراسان نابود مى گردند :
” چیزى نمى تواند آنان را از تصمیم خود بازگرداند تا آنکه درفش هاى خود را در ایلیاء به اهتزاز درآورند . ” (مسند احمد : ۲ / ۳۶۵ ) منظور از ایلیاء ، همان قدس است .

این بار ، شیعیان و ایرانیان هستند که خداوند متعال آنان را علیه یهودیان برخواهد انگیخت : ” ما بندگان نیرومندى از خود را علیه شما برانگیزیم ” ( اسراء / ۵ . ) . شاید منظور این باشد که ایرانیان و شیعیان بخش قابل توجهى از سپاه حضرت ( عج ) را در فتح قدس تشکیل خواهند داد .


احادیث ، جزئیات سرکوب یهودیان را معین نکرده اند و نگفته اند که این حادثه در یک مرحله اتفاق خواهد افتاد یا در چند مرحله ؟ قبل یا بعد از ظهور امام زمان عج ؟ ولى سرانجام کار یهودیان را چنین توصیف مى کنند که نابودى آنان به دست تواناى حضرت و سپاهیانش در یک درگیرى شدید اتفاق مى افتد ، و این در زمانى ست که ” عثمان سفیانى ” حاکم سرزمین شام ، پیش مرگ یهودیان و رومى ها شده و در خط مقدم دفاعى آنها قرار گیرد .

بنا به نقل روایات ، امام زمان ( علیه السلام ) نسخه هاى اصلى تورات را از درون غارى در انطاکیه و کوهى در فلسطین و دریاچه طبریه بیرون مى آود و با استناد به آن یهودیان را محکوم و نشانه ها و معجزاتى را براى آنان آشکار مى سازد . برخى از یهودیان که پس از آزادى قدس زنده مانده اند ، به حضرت ایمان مى آورند و کسانى که ایمان نمى آورند از سرزمین هاى عربى اخراج مى گردند ( المعجم : ۱ / ۳۴۴ ) .

به طورى که از احادیث برمى آید ، کمى قبل از ظهور امام زمان عج ، جنگى جهانى رخ مى دهد که ریشه در منطقه شرق عالم دارد ” جنگها در زمین فراوان شود ” از بعضى احادیث چنین فهمیده مى شود که این جنگ بصورت جنگهاى منطقه اى است و در سال ظهور امام زمان عج اتفاق مى افتد و خسارتهاى آن نیز متوجه آمریکا و اروپا مى شود :
” آتش ، در مغرب زمین همچون شعله اى که از هیزم فراوان زبانه کشد ، بالا رود ” ( المعجم : ۵ / ۲۲۳ ) ” بین مردم شرق و غرب و حتى میان مسلمانان ایجاد اختلاف شود ، و مردم در اثر هراس و وحشتى که دارند با رنج و گرفتارى سختى روبرو شوند ” ( المعجم : ۳ / ۲۱۴ )


همچنین روایات خبر مى دهند که زیانهاى جانى این جنگ که با بیمارى طاعون ، پیش از جنگ و بعد از آن همراه است ، دو سوم ساکنان زمین را در برمى گیرد ، این خسارتها به شکل مستقیم گریبانگیر مسلمانان نمى شود : ” حادثه ظهور امام زمان عج ، رخ ندهد مگر آنکه دو سوم مردم جهان از بین روند ، پرسیدیم : وقتى دو سوم مردم از بین روند چه کسى باقى مى ماند ؟

فرمود : آیا شما نمى خواهید جزء یک سوم باقیمانده باشید ؟ ” ( المعجم : ۳ / ۴۴۰ ) پاره اى از روایات ، اشاره دارند که این نبرد در چند مرحله انجام مى پذیرد ، و آخرین مرحله آن بعد از ظهور امام زمان عج و آزاد سازى حجاز و ورود حضرت به عراق خواهد بود . البته آزاد نمودن حجاز مربوط به نابسامانى و خلأ سیاسى و بحران حکومت آن دیار و حوادث دیگرى است که مشروح آن در فصلهاى بعد خواهد آمد . انشاء الله


 


خلاصه
ظهور امام زمان عج
نام مقاله
ظهور امام زمان عج
توضیحات
ظهور امام زمان عج در این مقاله به طور تفضیلی در حوزه ظهور امام زمان عج و مسایل مربوط به آن خواهیم پرداخت .
نویسنده
منتشر کننده
عطر نرگس

درباره ی اسماعیل سحاب

عاشق یادگیری طراحی وب سایت هستم و دوست دارم در آینده ای نزدیک Fullstack کامل باشم، همچنین به مطالعه و یادگیری، دنیای تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ علاقه وافری دارم .تلاش من اینه که با آموختن بیشتر و بکارگیری اون آموخته‌ها بتونم بهتر زندگی کنم و جهان را جای بهتری برای زندگی کنم

همچنین ببینید

نامه امام مهدی و شیخ مفید ، شیخ مفید ، امام مهدی

نامه امام مهدی و شیخ مفید

نامه امام مهدی و شیخ مفید در این مقاله به بررسی نامه امام مهدی و شیخ …

قالب وردپرس